Tuesday, 17 May 2011

monolog diriku

td aq p tmpat kazen ku...bab dadynya mninggal :( ya allah..tuhan jak thu btapa sedihnya aq tgk drg...c adik yang baru umur 4 tahun sdah khilangan bapa..AL-FATIHAH untk arwah....
sambil menangis mninguk jenazah....aq terfikir....betapa x bersyukurnya aq dgn apa yg aq ada d dunia ini....mcm mn laa hdp ku lau ayh tiada..mamy tiada..abg2 ku kakak2 ku n adk2 ku....YA ALLAH YA TUHAN KU.....airmata ku smakin deras...saat aq tatap muka ayh...llki yg sdah brumur 60 lbh....dpt kah dia mnyaksikn kjayaan anknya ini nnti...dpt kah anknya ini mmbhagiakn nya satu hari nnti...dpt kah dia mlihat adik2 ku yg msi kcil itu mmbsar n brjaya...tnpa aq sdari...aq t'dgr satu kluhan dr bbir ku...Astagfirullah ya allah.....pnjangkan la umur ayahku...kami belum bersedia untuk kehilangan nya..aku ingat lagi..dulu msa kcl aku sgt2 manja dgn ayh...lau mmy pukul aq msti mgadu ngan ayh..lau ayh g gua gomantung...aq msti dmam...slama ayh xda aq sllu pkai bju ayh...dn bla ayh plg..ayh bawa jalan2..aq mmg mnja dgn ayh sampai la umur ku 8 tahun...msa umur 8 thn bru aq ada adk.. :) tp aku ttp mnja dgn ayh..smpai la skrg...lau ayh blk uma..lau dia x npk aq..dgn muka nya yg pnat..msti ayh tnya aq d mn..ayh la sgala2nya lam hdpku...dia lah ayh..dia la abg..dia la kekasihku...dunia akhirat...airmata ku smakin dras...ayah slalu marah lau aq bjalan x tntu arh...tp aq bjalan jugak...ayh larang aq nkal2...tp aq nkal jugak...ayh larang aq bcnta..tp aq bcnta jugak...ayh lrg aq mnipu..tp aq mnipu jugak.tapi ayh cuma marah..x pernah 1 kali pun ayh memukul ku..ya ALLAH..bedosanya aq...
masa kcl..sblm ke sekolah..ibu lah yg mgikat rambutku...mnyuapku..ayh la yg mghntr ksekolah,.mnantangku bgai mnyak yg pnuh...suara ibuayh x pnah hnti mnasihatiku...ibuayh slalu bg apa yg aq mnta...wlaupn kdg2 aq mgada2....tp ibuayh trutkn jua pmintaanku...aq tau ibuayh sygkn aq....bla aq dah bsar ibu sllu mrh2....bla aq dah bsar aq sllu buat ibu trluka...
-bila ibuayh memerhati grak geriku...aku rimas...aq terikat...aq mmberontak..TAPI aq x thu sbb ibuayh brbuat bgtu...ibuayh sygkn aq....
-bila ibuayh memarahi aq...aq kcl hati...aq mlawan ckp mrka...aq thu ibuayh rsau kan aq...
-bila ibu menangis....hatiku tersntuh....aq pjuk ibu...tapi aq sllu buat ibu skt hati...ibu mrah...ya ALLAH..bdosa nya aq....
-aq sllu mmbhongi ibu....bila ibu thu...ibu mmarahi aq....aq skt hati....aq thu ibu tgh cba utk mndidik aq...
-ibu..kau la inspirasi..kau lah bidadari...
-ibu..kau plitaku..kau idolaku..mmimpin aq walau jln berliku...
-ibu ayah kau mmberikan ku jiwa dan raga...

ibuayh ksih sygmu sgt mnyrlah....ibuayh stiap grak geriku dlm prhatianmu..keihlasanmu mmbsarkn kmi mndidik kmi dlm mnjd insan xkn pnah kmi lpakan...
semoga di pnjgkn umurmu ibu..ayh..wlaupun sgt jarang ku katakan pdamu ..nmun jauh di sdut hatiku...aq sgt mncintai mu ibu ayh...luluh hatiku bila ibu mgatakn aq x sygkn ibu....ibu....doaku sntiasa untukmu dan ayh...kmu la kekasihku hingga ke hjung nyawa...
Ya Allah 
Rndhknlah suaraku pd ibu dan ayh..Prindahlah ucpanku di dpan ibu dan ayh.. Lunakknlah wtakku trhdap ayh dan Lmbutkan hatiku untuk ibu
Ya Allah, 
Brilah ibuayh blasan yg sbaik-baiknya, atas didikan mrk pdaku dan Phala yg bsar ats ksayngn yg ibu lmpahkan pdku,pliharalah ayh dan ibu ku sbagaimna mreka memeliharaku. Apa saja gangguan yg tlah mreka rsakan atau ksusahan yg mreka deritakan krna aku  atau hilangnya hak mereka kerana perbuatanku jdiknlah itu smua pnyebb susutnya dosa-dosa mrka dan brtambahnya phala kebaikan  mereka dengan perkenan-Mu ya Allah 
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah yang Maha Pengasih diantara semua pengasih. aminnn
pernh aq d tgur 
Katanya untuk kebaikan
Pernah aku dimarah 
Katanya membaiki kelemahan
Pernah aku diminta membantu
Katanya supaya aku pandai
Pernah aku merajuk
Katanya aku manja
Pernah aku melawan
Katanya aku degil
Pernah aku menangis
Katanya aku lemah
Setiap kali aku tersilap
Dia hukum aku dengan nasihat
Setiap kali aku kecewa
Setiap kali aku dalam kesakitan
Dia ubati dengan penawar dan semangat
Tuhanku….
Aku bermohon padaMu
Sejahterakanlah dia
Selamanya…..

No comments:

Post a Comment