Saturday, 14 May 2011

semua orang di dunia ini pernah melakukan kesilapan..tapi hanya allah yang berhak menghakimi..bukan tunjuk baik..tapi itulah knyataan..manusia tiada hak untuk mempertikaikan ksilapan msa lalu insan lain..orang selalu cakap..sekali org tu mnipu..sampai bila2 dia akn mnipu..wey..kmu siapa ouh~ TUHAN? huu....sdar laaa...sdgkan pmbunuh boleh msuk syurga stelah bertaubat inikan org yg hnya mnipu....kisah lalu hanya akan tinggal dalam ingatan..tiada siapa yg dpt mgembalikan knangan...seburuk buruk nya org itu...dia tetap hamba allah yg msi ada pluang untuk bertaubat sblm kmatian mnjemputnya.....
knpa msti ada org yg sibuk2 mo jg tpi kain org lain....? kisah silam org..bia jak laa.....smua org pnah buat ksilapan..dn ksilapan trbsarnya itu...trlalu pcya dgn llki....dn hanyut dgn asmara cnta yg mghancurkan drinya sndri...masa bcnta mmg laa...smua nya jd indah..xdanya dia trfkir tntg dosa lau sdah kmaruk bcnta....tp...ALLAH mnemukan kita dgn yg salah spya kita dpt mnilai yg mn yg baik....wlau smpai maruah trgadai sbb cinta...bkan bmkna tiada jalan utk insan itu m'perbtulkan hdpnya smula...

<------ yaa ? slalunya...bila madu sdah di ambil....sepah di buang....pmpuan d tglkn llki....pmpuan msti akn mmbnci llki? knpa? tdak kah mmpu utk akal waras bfkir...knpa x mmbnci dri sndri? knpa mmbnci org lain? llki hnya mau....dan kalau c perempuan x mrelakan..bnda tuh xkn jd right? so...pa kejadahnya..kmu p maki..sumpah seranah llki tuh...sdgkn ksilapan itu ksilapan kmu bsama? dosa yg kmu buat akn kmu tnggung bsama....
RENUNGKAN................................

10 comments:

  1. memg betl semua menusia tidak lari dari melakukn kesalahn.. jika dia ckap dia tidak penah melakukn kesalahn maka bukn manusia la jwpnya 2 allahwaalam.... jika kita penah melakukan kesilapan cubalah untuk perbetulkan semula. kerana pintu taubat selalu terbuka untuk hambanya.. berfikir dengan matang pandang sekelilg. cuba tanam 1 pernsip dlm diri.. jika dahulu aku penah melakukan kesalahan tapi tidak untuk kali ini. cuba tanm benda 2 dlm diri kita.. mungkn sush untk kta mlakukn ttapi kita kena kuatkn pelsafh diri supaya tidk lagi terjrumus. tidak ada manusia yg sempurna dalam muka bumi ni. hanya manusia sendiri yg memlh jaln hidupnya sendiri. jika trsalh pilih maka sest la ia. ttapi kita masih blh patah balik ke jaln yg benar. jika seblum ni kita penah mlakukn kesalahn jngn la cuba untk menyalhkn diri sendiri angp la ia masa lampau kita.. kembali kpada allah kerana ia sjalh yg maha mengatahui. biar kita buruk d mata manusia jngn buruk d mata allah..

    ReplyDelete
  2. msalahnya kan..bnda ni..bla dah buat x mustahil untuk dia buat dgn org baru lg..itu cntoh tnggapan org....so wat the hell? bla smua org skeliling pndg serong dgn dia? let say ok dia ada pndrian...biar dia bruk d mta org tp x d mta allah....the truth is..dia hdup d dunia...ftrah sorang mnusia itu mmg lmah..smpi bla dia hrus btahan dgn cemuhan org ? mgkin dia blh mmohon utk d brikn kkuatan...tp how about the people will say? kuar uma kna ckp2..kirikanan cemuhan? how?

    ReplyDelete
  3. macm aku ckp cuba terus lihat kdepn.. lupakn sektika tntg orng skelilg yg mgata kita 2. buat sesuatu yg bolh menutp pandngn orng lain trhadp kita.. buruk x smstinya buruk baik x smestinya baik. memg manusia punya tahap kesabarn sendiri.. maupn kita betekk dngn orng yg hnya mliht ksalhn kita... apa gunanya??? bnda 2 hnya akn mnjadikn pekara lebih buruk. so............ kta x blh buat apa mulut manusia bukn senng untuk d ttp. setiap bnda yg brlaku ada hikmahnya.

    ReplyDelete
  4. crta ni kan untuk pompuan2 yg hlg kkuatan dri sbb pndgn org skeliling...dgn org skeliling yg ska jg tpi kain org...bg ko kan...ya mlut org kita x blh ttp...tp ko bygkn bha....gara2 1 mlut....dia jmpa org dia p crta sal kburukan pompuan tu....yg 1 ni lg jmpa kwan nya dia p crta lg...so? apa lah c prempuan yg pnah tlanjur tuh mo buat? dlm hal ktelanjuran ni kn..sapa mo d slh kn? llki ka pompuan?

    ReplyDelete
  5. 2 la aku ckp mulut manusia memg sush untuk d ttp.. pasal 1 pekara blh jdi besar... jdi dlm hal ni hanya allh yg dapt mmbntu kita. minta lah bantuan dri yg maha esa. tapi smpai bila orng akn terus mngata kita.. adakh mreka selalu betul?? allah maha berkuasa insyaallah 1 hari akn terbuka juga mata mereka 2. allahwaalam. pasal terlanjur ni kedua2xnya salah sebb tepuk seblh tngn x akn berbunyikn.. dlm hal ni kdua2xnya salh. jdi x perlulah untk mnyalhkn antra 1 sma lain

    ReplyDelete
  6. ksian la c perempuan....aku pnah dgr 1 pepatah....perempuan yg baik untuk llki yg baik....dn llki yg baik untuk pmpuan yg baik...so? mcm mn la bg pmpuan yg sdah pnah ni?? msi pntas ka untuk drg dpt llki baik ??? huhuu~

    ReplyDelete
  7. memg betul pmpuan yg baik untuk lelaki yg baik. n llaki baik untk pmpuan baik. memg sempurnakn kita dngr.. tpi cuba kta fikir betul2x adakh pepatah 2 bolh d guna pakia? hnya brapa peratus ja sorng llki n pompuan yg betul setia dlm cinta? hnya sdiktkn. kdng2x pompuan baik llki pulk yg prngai mcm ni. n llaki baik pmpuan pulk mcm ni.. kta orng hnya jodoh yg mnntukn sglanya.. klo sorng pmpuan mndpt llki yg jaht asalmya. tpi kalau dah jodh x akn kmana bukn. mgkn sorng llki 2 akn berubh jugakn akhirnya.. seesorng pmpun yg pnah melakukn 2. x smstinya dia x blh mndapt llaki baik.. bb skarng bukn persoalnya lgi. dia pnah melakukn 2 bb msa silam dia kta x blh nak hukum dia bb msa silam dia.. jika dah betl2x cinta dah x kesah semua 2. ttapi knalah jujur untk bertrus trng..

    ReplyDelete
  8. let say dia jujur dan berterus trang.....dapat kah llki trma dia? brapa pratus sgt laa kn....sapa yg mau lubang yg sdah d tebuk??? sapa mau bunga yg sdah layu??? x smua org dpt trma .. itulah padahnya bila btindak ikut nafsu x ikut logika ...huhuuee.....

    ReplyDelete
  9. tp sayg sebahagian
    pmpuan tak mampu mengambil ikhtibar dari peristiwa
    memalukan yang menimpa gadis lain. Mereka tak
    mempercayai segala ucapan dan nasihat yang diberikan
    kecuali setelah peristiwa itu benar-benar menimpa, dan
    setelah terlanjur menjadi korban kebiadaban lelaki yang x tau mghargai...

    ReplyDelete
  10. ok 2 cuma pandangn sorng llaki yg brfikiran sempit.. apalh bezanya ???? sorng 2 msh v @ x. sorng llki 2 akn terima sadanya walau mcm mnapn prmpuan 2... jika dia betul2x cintaknnya. ttapi jika dia ckap dia x dapt trima brmakna dia bukn lah cintakn sorg pmpuan 2 melalui hatinya. llaki yg yg x matang ja yg bfikirn mcm 2. sorg pompuan jngn lah mletakkn dirinya terlalu rndah atas kesalahn lampaunya.. mungkn dlam hal ni pmpuan yg jdi magsa keadaan.. jika dah syitan mnguasai pasngn trsebut maka trlanjurlah mereka. selalunya llaki yg akn mmbuat pujuk rayunya bukn.. n c pmpuan tkut untk mnolk krana trlalu syg.... cuba kta fikir adakh itu d pngil syg?? sorg pompuan blh mnolaknya bukn. jngn menyalhkn 1 pehak saja.. aku yakin kaum hawa adalah insan yg sebaik2xnya d cipta untuk mnceriakn llaki. pompuan yg penah terlanjur jngan lah rasa rendah diri. krana masih ada ruang untuk dia mndapatkn cinta sejati insyaallah

    ReplyDelete